2014. február 15., szombat

Kenőmájas üvegben


Hozzávalók:

1 kg májat,2 kg jó zsíros sertéshúst,1 kg friss szalonnát veszünk hozzá.

Mindezt kockákra vágjuk és 3-4 fej vöröshagymával,pár gerezd fokhagymával,pirospaprikával pörköltnek elkészítjük.Amikor már minden jó puha,kihűtjük és háromszor ledaráljuk.Adunk hozzá sót,borsot(aki szereti tehet szerecsendiót,én nem szoktam)alaposan elkeverjük,mixerezni is lehet hogy minél finomabb,pépesebb legyen.Ezután tisztára kimosott,befőttes üvegekbe rakjuk(nem szabad teljesen teletölteni mert dunsztoláskor feljön,és a zsír kifolyik a tetejéről).




A megtöltött üvegeket nagyobb lábasba rakjuk, feltöltjük meleg vízzel és lassú tűzön addig dunsztoljuk, amíg a zsír feljön a tetejére.




Hagyjuk kihűlni, ha kihűlés után a zsír nem lepi be teljesen, olvasztunk fel és rátöltjük, amíg teljesen ellepi. Ezután lezárjuk az üvegeket és  kamrába vagy jó hűvös helyre rakjuk. Hónapokig eláll.

Ebből az adagból 9 db 7 dl-es üveggel lesz.

Megjegyzés: Nem fontos mérlegen mérni a hozzávalókat, megnézzük szemre a májat, ugyanannyi friss szalonnát vagy zsiradékot és kétannyi húst vágunk.

 


32 megjegyzés:

  1. hogyan "gőzölöd"?
    vízbe állítva, melegítve mint a savanyúságot befőttet szoktuk?
    köszi a választ!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyobb edénybe rakom a kész pástétomokat és az üveg háromnegyedéig feltöltöm vízzel, mint a befőtteket szoktuk.

      Törlés
    2. nem gozoik , vitfurdoben ..akarta irni..

      Törlés
  2. Én is köszönöm a látogatást,örülök neki.

    VálaszTörlés
  3. engem az érdekel ha nem zárod le a dunsztolásnak semmi értelme nincs , ez így nagyon nagyon veszélyes, a máj így nem fog megmaradni... én májkrémet csinálok, és nem darálom hanem alaposan pépesítem és lezárt üveget dunsztolom még 2.5 órát 80 fokon, és sterilizált üvegekbe szedem, és még így is volt már hogy megromlott szóval a máj nem gyerek játk

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Valika!
      Először is meg van főzve,az üvegbe tételkor nem tudsz olyan ügyes lenni, hogy ne maradjanak levegő buborékok. Ha lezárod az üvegeket dunsztolás előtt azok nem tudnak távozni és ott tudnak szaporodni a kórokozók. Ha nem zárod le, meleg hatására a zsír kezd felolvadni ami lezárja a májast, viszont a zsíron keresztül a levegő tud távozni ez fogja tartósítani, ezért kell utána tölteni ha nem jön fel annyi zsír a tetejére, hogy teljesen befedje. És hidd el, ha nem zárod le, akkor is eláll, mert a zsír szigetel. Évek óta így készítem és még sosem romlott meg egy üveg sem.

      Törlés
    2. Én is tanúsíthatom, hogy a leírás alapján készítettem és nem romlott meg egyetlen üveg sem. Sőt karácsonyi gasztro ajándék lett belőle többnyire, volt aki csak később bontotta fel és csak dicsérni tudták!!! Még 1X köszönet Rozinak.

      Törlés
    3. Én köszönöm a megerősítést kedves Pamela,és örülök, hogy elkészítetted és tetszett :)

      Törlés
  4. Mennyi ideig áll így el, és hidegen kell-e tárolni, szeretném kérdezni

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Általában decemberben vágunk disznót, akkor a hűvös kamrában tárolom, nálunk nem tart többet, legtöbb négy hónap.
      Mikor nyár folyamán vágunk, hűtőben tárolom, csak fél adagot készítek a többi hozzávalót lefagyasztom és később készítem el.

      Törlés
  5. Tisztelt hölgyem!
    Azt szeretném megkérdezni, hogy "friss szalonna" alatt mit ért?
    Köszönettel
    Tóth Tamas

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt Uram!
      Mifelénk a friss szalonna, amit a disznóvágáskor leveszünk, frissen, ami még nincsen sem sózva sem füstölve.

      Törlés
    2. Kedves Rozi! Zsírszalonna vagy húsos?

      Törlés
    3. Szalonna, ha egy húsréteg van benne, nem fogja elrontani.

      Törlés
    4. üdv Rozi csinaltunk pastetomot az este szepen fel jott a zsir az uvegek tetenere de nm szedtuk ki regelre a zsir visza huzodot Most melegitsek zsirt es ontsem ra??? köszönöm

      Törlés
    5. Igen, langyosra melegítve, épp csak annyit, hogy befedje mindenhol.

      Törlés
  6. Kedves Rozália!
    Köszönöm a gyors választ!
    Szívélyes üdvözlettel
    Tóth Tamás

    VálaszTörlés
  7. Kedves Rozi!
    Érdeklődni szeretnék hogy milyen májbol készíti? Esetleg jó hozzá a marha máj is?? Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen! Én sertésmájból szoktam készíteni, nem készítettem marha májból, ezért nem is tudok semmit mondani. Lehet jó lesz abból is, ízlés dolga.

      Törlés
    2. Én most borjú majbol készítettem és nagyon finom lett több zsiradék kell mert szárazabb a máj.

      Törlés
    3. De jó, köszönöm, hogy elmondtad a véleményed, az ízesítése ugyanaz, csak zsiradékból tettél többet? Lehet hasznos lesz másoknak is.

      Törlés
  8. ha folpackban kis rudakban felcsavarom es a melyhutobe teszem ugyanugy elall ?

    VálaszTörlés
  9. Igen, én szoktam kis egyszeri használatos dobozkákba rakni és fagyasztani. Akkor nem kell dunsztolni, ahogy elkészül mehet a dobozkákba.

    VálaszTörlés
  10. Drága Rozika, elkészítettem és rendkívül finom. Nagyon szépen köszönöm! Soha többé bolti cucc! Tisztelettel: Máté.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, köszönöm szépen a visszajelzést, remélem, lesz ismétlés.

      Törlés
  11. Kedves Rozi! Ha nincs friss szalonna, azt mivel helyettesíthetem? Zsírral? Zsírosabb hússal? Külföldön élek, itt nem jutok friss szalonnához. A zsírosabb hús alatt melyik részét a disznónak értsem? (Próbálom beszerezni).

    VálaszTörlés
  12. Lehet helyettesíteni zsírosabb hússal, az arányoknak megfelelően, az 1 kg májhoz, 2 kg hús 1 kg zsiradék. Lehet apró húsból is, az általában zsírosabb.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...